Subscribe:

Blogger templates

Friday, 30 January 2015

Cara Atasi Bengkak Susu

Cara Atasi Bengkak Susu
Masalah bengkak susu/mastitis sering berlaku terutamanya di awal kelahiran, sekitar minggu pertama. Apa yang si ibu akan rasa ialah payudara membengkak, membonjol dan rasa penuh, sakit berdenyut dan tidak selesa. Hanya mereka yang pernah mengalaminya sahaja tahu bagaimana sakitnya bila bengkak susu.

Kadangkala payudara akan terasa panas, keras, terdapat tompokan merah dan si ibu juga boleh demam. Walaubagaimanapun, sebagai seorang ibu yang penuh dengan sifat kasih terhadap anak pasti akan berusaha untuk tetap menyusukan anak. Sakit semua tolak tepi janji anak dapat susu yang terbaik daripada ibu. Betul kan?

Seteruk mana pun keadaan anda, ia merupakan petanda positif yang anda sedang menghasilkan susu untuk si kecil anda. Insha Allah keadaan itu hanyalah sementara dan akan segera hilang sekiranya anda mengamalkan tip-tips yang diberikan.

1) Pakailah coli menyusu yang memberi sokongan, termasuk pada waktu malam. Pastikan ia benar-benar padan dan tidak terlalu ketat.

2) Susukan bayi anda sekerap yang mungkin. Sekitar 2-3 jam sekali walaupun anda terpaksa mengejutkan bayi anda tidur.

3) Pastikan bayi anda menyusu daripada kedua-dua belah payudara anda pada setiap kali penyusuan. Dan anda perlu pastikan sebelah payudara yang pertama tadi telah dihisap sepenuhnya sebelum berikan payudara yang sebelah lagi.

4) Untuk penyusuan seterusnya mulakan dengan payudara yang terakhir dihisap tadi.

5) Sekiranya anda dapati bayi susah melekap pada kawasan areola ( kawasan berwarna gelap berdekatan puting), cuba perahkan sedikit payudara dengan menggunakan tangan/pam sehingga kawasan tersebut menjadi sedikit lembut untuk memudahkan bayi anda melekap dengan betul.

6) Tips untuk memudahkan pengeluaran susu ibu ialah dengan meletakkan tuala suam didada atau mandi air suam sebelum memerah. Air suam boleh membantu proses pengeluaran susu dan melembutkan kawasan payudara anda. Mungkin bagi sesetengah ibu akan mengambil sedikit masa, tetapi bersabarlah.

7) Semasa bayi menyusu urut perlahan-lahan payudara yang dihisap untuk membantu pengaliran susu ibu dengan lebih lancar dan menghilangkan ketidakselesaan pada payudara anda.

8) Lakukan sedikit urutan payudara sebelum proses mengepam. Buat urutan secara membulat dikawasan yang anda rasakan berketul itu. 

9) Petua orang tua-tua. Menyikat payudara anda. Sikatkan payudara anda kebawah. Cubalah, insha Allah membantu.

10) Antara petua lain. Letakkan daun kubis segar disekitar payudara juga boleh melegakan kesakitan. Cara ini berkesan kepada sesetengah ibu kerana kesan penyejukan daripada daun kubis itu sendiri. Lain orang lain kesannya ya. Tak salah mencuba jika ianya serasi dengan anda. 

11) Ambil cuka makan dan campurkan dengan air di dalam piring. Ambil kapas, celup dan sapu pada sekeliling payu dara. Jangan sampai terkena bahagian puting. Lakukan setiap hari sehingga tiada lagi masalah bengkak.

12) Petua terakhir, ambil beberapa helai daun sirih dan disapu minyak zaitun di permukaan hadapan. Layur daun sirih tersebut di atas tudung periuk. Tekap pada payu dara bila daun agak-agak suam. Selain daripada melancarkan pengeluaran susu, ia juga mengurangkan rasa sakit bengkak.

Kebiasaannya masalah bengkak susu ini akan berakhir dalam tempoh 24 hingga 48 jam. Sekiranya anda menyusukan bayi dengan kerap dan betul insah Allah ia akan mengambil masa yang lebih singkat. Jika anda tidak dapat menahan kesakitan, ubat tahan sakit seperti paracetamol boleh diambil atas nasihat doktor.

Apa yang boleh saya katakan jangan terus menerus berhentikan penyusuan susu ibu kepada bayi anda kerana dengan hisapan terus daripada bayi sangat membantu mengatasi masalah ini. Sebaik sahaja bengkak reda, payudara anda lebih lembut walaupun masih dipenuhi dengan susu.


Salam sayang, 

~Ummi Riana~
30 Januari 2015
SMS/ Whatsapp :010-2314108

Friday, 16 January 2015

11 Tips Meningkatkan Kesuburan

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Hasil mentelaah bahan bacaan yg baru dibeli. Tiba-tiba ternampak tips ni. So, saya tuliskan di sini sebagai bahan untuk dikongsikan bersama. Moga-moga ada manfaatnya.

Sumber daripada buku ALLAH DOKTORKU, Wahyu Ubat Penyakitku. Alhamdulillah banyak ilmu dan petua tentang penyakit yang boleh kita cuba. Insha Allah.

Ok, seperti yang dijanjikan. 11 tips meningkatkan kesuburan.

1) FAHAMI PROSES KEHAMILAN
Memahami bagaimana sistem pembiakan berfungsi menjadikan anda lebih peka kepada faktor kesuburan.

2) JUMPA DOKTOR
Pastikan bebas daripada sebarang masalah dengan membuat rawatan doktor.

3) BERAT BADAN YANG IDEAL
Sekiranyan mempunyai berat badan yang berlebihan atau berkurangan, ia mungkin boleh memberi masalah kepada kesuburan.

4) KETAHUI WAKTU SUBUR
Hari subur wanita cuma 4-5 hari sebulan. Dengan mengetahui hari/waktu subur dengan tepat, peluang untuk hamil adalah tinggi.

5) HUBUNGAN SEKS YANG KERAP
Melakukan hubungan intim dengan lebih kerap adalah penting untuk memastikan wanita hamil dengan cepat. Seks 3-4 kali seminggu adalah disarankan dan pada hari-hari subur berhubunganlah setiap hari.

6) TINGKATKAN KESUBURAN SUAMI
Pastikan kesihatan reproductive suami pada takat optimum dengan mempraktikkan cara hidup sihat.

7) MULTIVITAMIN
Wanita disarankan mengambil vitamin harian termasuk asid folik untuk mengurangkan risiko janin cacat.
Lelaki pula disarankan mengambil supplement zink untuk meningkatkan pengeluaran sperma.

8) BERSENAM SECARA RUTIN
Bersenam adalah cara untuk sihat secara keseluruhan dan lebih bersedia untuk menghadapi tekanan semasa hamil dan bersalin.

9) MAKANAN YANG SEIMBANG
Mengawal pengambilan makanan terutamanya apabila mengalami masalah ovulasi. Masalah ovulasi berkait rapat dengan PCOS, iaitu salah satu sebab mengapa wanita sukar hamil.

10) KURANGKAN TEKANAN
Tekanan sering dikaitkan dengan masalah ketidaksuburan. Lakukan aktiviti-aktiviti ringan yang boleh mengurangkan tekanan.

11) JAUHI DADAH, MEROKOK, DAN MINUMAN KERAS
Rokok, dadah dan minuman keras bukan sahaja memberi kesan negatif kepada kesuburan malahan meningkatkan risiko kegigirna dan komplikasi semasa kehamilan.

Ok, cuba tengok semula info nombor 7. Disarankan suami dan isteri mengamalkan vitamin/supplement untuk membantu meningkatkan peluang kehamilan dan mengurangkan risiko janin cacat. Dalam Set Kesuburan Shaklee dan Set Kehamilan Shaklee, kami telah melengkapkan vitamin/supplement tersebut untuk keperluan anda.

Di dalam Set Kehamilan Shaklee terdapat Vitamin B-Complex dimana vitamin ini lengkap denga asid folik yang sangat disarankan oleh wanita untuk mengambilnya. Ia bukan hanya berfungsi untuk mengurangkan risiko janin cacat malah ia juga turut berfungsi untuk meredakan tekanan.

Bagaimanapun hanya anda yg boleh menjaga kesihatan tubuh badan sendiri. Berikan peluang untuk diri kita menikmati kehidupan yang lebih sihat dan ceria.

Sebarang pertanyaan boleh hubungi saya di sini.

Salam sayang,

Ummi Riana

Sid : 923991
Contact : 010-2314108
FB : Ummi Riana
Page : Cahayaimani
Website : www.cahayaimani.com

Saturday, 3 January 2015

Welcome 2015!!!

Alhamdulillah masih diizinkan Allah bernafas dibumiNya lagi di tahun 2015 ini. Alhamdulillah masih juga diberi kesihatan dan kesempatan untuk meng'update' blog kesayangan saya ni. Dan Alhamdulillah juga kerana masih ada pengunjung blog cahayaimani yang tak seberapa ni. Thanks uolls yang mana sudi menjengah tu. Insha Allah info akan diupdate sekerap mungkin.

Bermulanya tahun baru ni azam pun kene baru. Apa azam tahun baru uolls???Jom kita tanamkan azam yang lebih mencabar, lebih manfaat dan lebih dari segala-galanya dari tahun-tahun yg lepas. Insha Allah. Usia makin meningkat dah tentunya ada yang pasang azam untuk lebih mendekatkan diri kepada Penciptanya. Alhamdulillah. Teruskan keazaman tu. Saya doakan agar dipermudahkan segala urusan untuk kita semua.


Sebelum tu juga saya doakan semua mangsa-mangsa banjir disekitar Pantai Timur, Perak dan kawasan yang terlibat tabah menghadapi dugaan ini dan redha dengan ketentuan-Nya. Semoga keadaan kembali normal seperti sedia kala dengan cepat. Insha Allah ada hikmahnya disebalik kejadian Allah. Redha dan bersangka baiklah dengan Allah. Saya percaya ramai diluar sana mendoakan yang terbaik untuk kalian semua. Kami hanya mampu menyumbang sedikit bantuan untuk kalian dan hanya mampu berdoa dari jauh. Tabahlah wahai saudara-saudaraku.


Ok, now sedikit luahan perasaan saya sebagai seorang pengedar Shaklee. Sebenarnya kepuasan sebenar saya apabila menjadi pengedar shaklee ialah apabila pembeli yang telah menggunakan produk shaklee mendapat manfaat dan kebaikan seperti mana yang saya dapat. Jika hari ini saya berkongsi kelebihan sesuatu vitamin, katakan ada yang membeli, 2-3 hari kemudian datang si pembeli berkongsi dengan saya mereka juga dapat rasai kebaikan dan manfaat sesuatu vitamin tersebut. Itu sebenarnya kepuasan saya. Betul saya berniaga untuk dapatkan keuntungan. Tapi bukan lah tujuan saya semata-mata mendapatkan keuntungan 100% tanpa mengira kebaikan dan manfaat kepada customer saya. Saya nak dua-dua belah pihak dapat kebaikan. Ha, baru adilkan.


Saya juga masih belajar dan terus belajar berkenaan Shaklee. Selagi anda mempercayai saya insha Allah saya akan terus bertahan dan memberikan yang terbaik untuk anda. Doakan saya berjaya menguruskan bisnes kecil saya ni dengan penuh keikhlasan, jujur, dan amanah.


Salam sayang,


Ummi Riana

Sid : 923991
Contact : 010-2314108
FB : Ummi Riana
Page : Cahayaimani
Website : www.cahayaimani.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...